Peräpukamien ennaltaehkäisy

Peräpukamaongelmien hoidossa ja ehkäisyssä auttavat terveet elämäntavat. Runsaskuituinen ruokavalio ja oikeanlainen liikunta voivat osaltaan vaikuttaa peräpukamien ennaltaehkäisemisessä.

Peräpukamat ja ruokavalio

Paljon kuituja sisältävä ruokavalio ja riittävä nesteiden saanti ovat tärkeitä peräpukamien ehkäisyssä.
Kroonisella ummetuksella on iso rooli peräaukon ja peräsuolen sairauksien kehittymisessä. Liian vähäinen kuitujen saanti on usein sairauden tärkein syy. Seuraavaksi yleisin syy on liian vähäinen nesteiden saanti etenkin vanhuksilla. Ennaltaehkäisyssä kaikkein tärkeintä on pyrkiä siihen, että ulosteet ovat pehmeitä ja ulostaminen on helppoa ilman turhaa ponnistelua. Näissä tavoitteissa saattaa olla apua runsaskuituisesta ruokavaliosta. Suositusten mukaan aikuisen henkilön tulisi saada 20–35 grammaa kuitua ravinnosta päivässä nautitusta kalorimäärästä riippuen. Arvioiden mukaan suurin osa ihmisistä saa vain korkeintaan 15 grammaa kuituja päivässä.

Seuraavat ruoat sisältävät erityisen paljon kuituja:

  • täysjyvävalmisteet
  • leseet
  • kaura, ruis
  • hedelmät
  • vihannekset
  • hernekasvit

Muista myös juoda vähintään 1,5 litraa nesteitä vuorokaudessa, mieluiten teetä tai vettä. Jos nesteiden saanti on liian vähäistä, kuidut imevät nesteen suolistosta ja lisäävät näin ummetusta.